Tuesday, March 3, 2009

Sajak Lingkaran Syetan (Pak Ucu Irham)


Hari ni, saye sedikit berbangge hati dengan blognye Pak Ucu Saye. Bukannye ape, nampaknye bekas-bekas turunan budaye-budaye lame yang ade sejak zaman Raje Ali Haji (pengarang gurindam 12) telah membekas dan turun dalam jiwe pak ucu saye sebagai putra daerah melayu Kepri. Macam mane pulak tidak, cubelah tengok ke blognye pak ucu saye tu, alamatnye cube klik kat sini, posting yang ditampilkan, kebanyakan tentang sajak-sajak asli buatan pak ucu saye. Selain tu ade juge cerite-cerite kampong yang mengingatkan kite pade mase lalu (kat kampong). Dah... lah... tak usah nak bepanjang leba lagi, saye dah kutep salah satu dari sajaknye pak ucu saye. Ni... kat bawah...! cubelah bace...!

LINGKARAN SYETAN
Oleh : Irham (Pak Ucu)


Ada pejabat tapi pengkhianat
Ada pengusaha tapi suka buat-buat dosa
Ada pemuda tapi ingin jadi penjilat
Ada sang Dewan maunya disebut Sang pahlawan
Ada politikus tak ubahnya seorang pedagang
Ada Dermawan tapi maunya disanjung-sanjung
Ada ulama' senang jual beli ayat
Ada pemimpin paling suka minta disembah-sembah
Ada pegawai pemerintah selalu mojok dikedai-kedai sambil merokok dengan secangkir kopi
Bagaimana negeri ini maaaajuuuuu???
Berbaju dinas tak ubahnya musang berbulu
Negeri ini akan hancuuuuuuur..!
Kalau ditangan pemimpin yang hobbynya melacur
Tapi bukan pelacur sexual..?
Pelacur apa..?
Kau tahu semuanya?
Pelacur-pelacur Daerah
Pelacur-pelacur Jabatan
Pelacur-pelacur Pangkat
Pelacur-pelacur Birokrat
Pelacur-pelacur Laut,Darat dan Udara
Pelacur-pelacur Politik
Apa kerjanya pelacur-pelacur ini?
Ia siap membeli Investasi demi kekayaan pribadi
Ia beli tuhan-tuhan demi sebuah jabatan
Ia sanggup menjual marwah diri demi sebuah prestasi
Ia selalu melacur tanah hanya utk kekuasaan Tuan takuur
Ia hobby melacur hak rakyat hanya demi kepentingan sesaat
Dari ludahnya Dajjal inilah dia nama yang bernama
Dari sekelompok manusia
Yang bernama
LINGKARAN SYETAN
LINGKARAN SYETAN Akan menghancurkan anak negeri,anak daerah,anak asli pribumi
LINGKARAN SYETAN Ingin membuat anak negeri menjadi penonton dinegeri sendiri,jadi penonton yang abadi
LINGKARAN SYETAN Pasti membenci anak watan
LINGKARAN SYETAN Bagaikan hewan yang masih perawan
Tak taunya Sang Iblis berhati Belacan
Lingkaran demi lingkaran akhirnya akan menyatu
Menjadi..jadi..jadi..jadi..jadi..jadi..jadi..jadi apa??
Jadi SYETTTTTTTAAAAAAANNN!!
SIAPA SYETAN?
Ia Abadi..
Ia Hakiki..
Ia Penghuni..
Dalam Neraka yang tiada SUCI

Di kutip dari blognya Pak Ucu : http://www.hamanakmelayu.blogspot.com/

Comments :

1
IjoPunkJutee said...
on 

Sajak boleh lama...tapi isinya bener2 mengena. Sesuai dengan apa yang terhampar di dunia ini...
Weleh2...mau jadi apa duniaku ini sembari menunggu kiamat yang kian dekat...?

 

Copyright © 2014 by Tengku Khairil Ahsyar